Hoppa till innehåll Hoppa till meny
Logo
Öppna sök Sök
Öppna sök Sök

Nu kan du få digital post från Leksands kommun

En bärbar dator och en mobiltelefon

Från och med 15 maj 2024 kan du få fakturor från Leksands kommun till din digitala brevlåda. Kommunen kommer stegvis att börja erbjuda digital post istället för vanlig post och hanteringen av fakturor är först ut.

Att få digital post från Leksands kommun kostar ingenting, det är miljövänligt och sparar skattemedel. Det är säkert, eftersom du öppnar din digitala brevlåda med hjälp av din e-legitimation.

Så här får du din post digitalt

För att börja ta emot din post digitalt behöver du skaffa en digital brevlåda med hjälp av din e-legitimation.

Har du redan idag en digital brevlåda där du tar emot myndighetspost kommer fakturor från Leksands kommun att skickas dit från och med maj 2024. Om du redan har e-faktura eller autogiro kommer dessa fungera som vanligt. Om du använder autogiro skickar vi fakturan till din digitala brevlåda.

Tjänsten som kommunen använder heter Min myndighetspost och förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Har du en annan digital brevlåda, till exempel Brillo eller Kivra kommer din post att skickas dit.

Du bestämmer hur du vill ha din post

Att skaffa en digital brevlåda är frivilligt. Om du inte har en digital brevlåda kommer du även i fortsättningen att få din post från Leksands kommun på papper med vanlig postgång.

Hör av dig om du har frågor

Du är alltid varmt välkommen att höra av dig till oss via e-post, fakturaenheten@leksand.se, eller via kommunens växel, telefon 0247-80 000.