Hemtjänst
För dig som har en funktionsnedsättning eller är äldre finns det många olika typer av hjälp du kan få för att underlätta din vardag i hemmet.
Här kan du ansöka samt hitta information om insatser inom hemtjänsten
Här nedan hittar du länkar till vår e-tjänst samt blanketter för ansökan om hemtjänst. Du kan även kontakta en biståndshandläggare för att få mer information om vad du kan få hjälp med eller om du redan har hjälp som du vill förändra.
Använd gärna vår e-tjänst för att ansöka om hemtjänst.
Du behöver Bank-ID för att kunna logga in.
Ifyllningsbar blankett
Ifyllningsbar blankett
Hemtjänstens uppgifter
Hemtjänst är ett samlat begrepp för olika former av omsorg, stöd och service i hemmet. Hemtjänsten ska hjälpa dig att leva ett självständigt liv.
Behovet av hjälp avgör vilka insatser som är aktuella och hur din hjälp ska utformas. Hemtjänstens insatser delas in i omvårdnads- och serviceinsatser. Insatserna är till för att bryta isolering och för att du ska känna dig trygg och säker i hemmet.
Ansök om enklare insatser för dig som är 66 år eller äldre
Personer som är 66 år eller äldre och/eller har en funktionsnedsättning kan ansöka om hjälp i hemmet genom såkallad förenklad handläggning av vissa hemtjänstinsatser. Ansökan gäller insatserna städ, tvätt, inköp, egenvård i form av ögondroppar, enklare smörjning och stödstrumpor samt hemkörning av varor. Insatserna är förenade med kommunens riktlinjer av hemtjänstinsatser och omfattning och det kommer inte att vara överklagningsbart. Beslut om insatser grundar sig på kundernas egna uppgifter i ansökan. Det kommer inte göras någon social utredning eller behovsprövning. Beslutet fattas med ett år i taget och den enskilde ansvarar för att göra ansökan själv om de önskar att fortsätta.
- Personlig omvårdnad avser de insatser som behövs för att tillgodose dina fysiska, psykiska och sociala behov. Det innebär bland annat hjälp med att äta, dricka, klä sig, förflytta sig och sköta sin personliga hygien.
- Serviceinsatser avser hjälp med vanliga hushållssysslor så som städ, tvätt, renbäddning, inköp och social samvaro.
Du som är 66 år eller äldre kan också ansöka om vissa hjälpinsatser via så kallad förenklad handläggning. Hjälpinsatserna är:
- Städ – städning av motsvarande två rum och kök i ett ensamhushåll. Vid parboende där båda beviljas hjälp kan det utökas till tre rum och kök. Som regel beviljas städning var tredje vecka.
- Tvätt – som regel beviljas tvätt varannan eller var tredje vecka.
- Inköp – inköp av dagligvaror sker i närmaste livsmedelsbutik med fullkogg sortiment. Beviljas i regel en gång i veckan.
- Hemkörning av varor – gäller endast från Tempo i Siljansnäs eller Tällberg. Leksands kommun står för hemkörningsavgiften.
- Ärenden – maximalt ett ärende per vecka, exempelvis apoteksärenden.
- Egenvård – hjälp med ögondroppar, smörjning av kroppen samt hjälp med att ta på och/eller av stödstrumpor.
Läs mer om hemtjänst genom förenklad handläggning Pdf, 616 kB.
Ansökan eller förfrågning om hemtjänst gör du på blanketten här ovan eller hos kommunens biståndshandläggare, nås via kommunens växel på telefonnummer 0247-800 00. Handläggningstiden för ansökningar om hemtjänst och förenklad handläggning uppskattas till ca två veckor.
Biståndshandläggarna utför systematisk uppföljning av varje persons behov av insatser utifrån de personer som är beviljade insatser.
Den uppföljningen görs minst en gång per år men vanligt vis oftare när behov uppstår som gör en förändring av insatser.
Om det vid uppföljningen framkommer att den enskilde inte har fått de insatser som är beviljade eller att det är fel på hur insatserna utförs av hemtjänstpersonal, tas en kontakt med utföraren som en avvikelse som utföraren får återkoppla för att åtgärda det som inte fungerar.
Årligen görs brukarundersökningar som arbetsgruppen tar del av för att jobba med förbättringar.
Din avgift för hemtjänst baseras på ditt avgiftsutrymme. Du betalar via faktura en gång i månaden.
Information om kostnader för hemtjänst
Ta reda på om du kan få bostadstillägg, gör en ansökan eller anmäl ändringar.
Bostadstillägg
Ansökningar | Förväntad tid |
---|---|
Förväntat tid för en utredning för personer som är på lasarettet och som ska hem med hemtjänst eller till korttidsboende samt personer som är inskrivna i palliativa teamet där insatser behövs för den sista tiden i livet. | Hanteras omgående när ansökan inkommer |
Ansökan om hemtjänst och trygghetslarm. | 2 veckor |
Ansökningar om ledsagare och kontaktperson. | 2 månader |
Hantering av ärenden som inkommer som en förenklad handläggning. | 2 veckor |
Valfrihet – du väljer utförare
Leksands kommun har valfrihet inom hemtjänsten vilket innebär att du som blir beviljad hemtjänst själv kan välja vilket företag som ska utföra insatserna.
Med möjligheten till kundval vill kommunen uppmuntra att fler aktörer ska erbjuda sina tjänster för personer som får bistånd från hemtjänsten. Det ger samtidigt dig som får hemtjänst större möjlighet att själv bestämma vem som ska utföra de hemtjänstinsatser som du beviljats.
Idagsläget finns två utförare av hemtjänst i Leksands kommun.
- Leksands kommun
- Allegio omsorg (till och med 8 november)
Vistelsegäst
Om du planerar att tillfälligt vistas i Leksands kommun och är i behov av hemtjänstinsatser eller hälso- och sjukvårdsinsatser ska du kontakta biståndshandläggaren i din hemkommun.
Om du blir beviljad insatser, meddelar din biståndshandläggare detta till Leksands kommun som sedan ansvarar för att verkställa insatserna, där du kommer att vistas.
Om Leksands kommuns hemtjänst
Hemtjänsten består av cirka 80 stycken medarbetare. De är indelade i tre geografiska områden, västra , norra och södra Leksand. Majoriteten är utbildade undersköterskor. Vi jobbar med fast omsorgskontakt, vilket innebär att du som kund hos oss får en utsedd kontakt. För att på bästa sätt möta dina behov gör du och din fasta omsorgskontakt en individuell genomförandeplan, där beskriver du hur du vill ha ditt stöd utformat. Verksamheten strävar efter stor flexibilitet inom ramen för ditt biståndsbeslut.
Personalen har god kompetens och erbjuds kontinuerlig vidareutbildning. Verksamheten präglas av en helhetsyn och har ett rehabilterande arbetssätt, med utgångspunkt i kundens behov och önskemål. Vår målsättning är upprätthålla hög kvalitet så att kunden kan känna sig trygg och nöjd. Vi har medarbetare som förutom svenska, talar finska, engelska, arabiska och ytterligare några olika språk.
Under 2024 har hela hemtjänsten genomfört utbildningsmodellen Stjärnmärkt. Syftet är att utveckla det personcentrerade arbetet inom demens.
Läs mer här - Sjärnmärkt - en utbildningsmodell Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hemtjänsten i Leksand arbetar ständigt med att upprätthålla en god personalkontinuitet. Personalkontinuiteten mäts och presenteras i Kolada som är en tjänst och databas som samlar nyckeltal från Sveriges kommuner. Mer om det kan du läsa om här
Kontakta oss
Behöver du komma i kontakt med hemtjänsten, biståndshandläggarna eller vill du kanske lämna en synpunkt?
Klicka på plusset här nedan för kontaktuppgifter.
Biståndshandläggare
För frågor om bland annat ansökning eller förändring av biståndsbeslut kontaktar du biståndshandläggarna via kommunens kundtjänst 0247-800 00 eller via e-post myndighetsutovning.voo@leksand.se
Hemtjänsten
Verksamhetsområden: Norra, västra och södra
Norra
Enhetschef, telefon: 0247-80680
Teamledare, telefon: 0247-80619
Västra
Enhetschef, telefon: 0247-80542
Teamledare, telefon: 0247-80543
Södra
Enhetschef, telefon: 0247-80432
Teamledare, telefon: 0247-80544
Adress: Tibble Lyckavägen 2
Larm och service
Frågor om bland annat trygghetslarm, trygghetskameror, digitala lås och välfärdsteknik.
Bil- och digitaliseringstekniker: 0247-80116
Nattpatrull
Frågor som rör din hemtjänst nattetid alla dagar mellan klockan 22.00–07.00
Enhetschef, telefon: 0247-80432
Serviceteamet
Enhetschef telefon: 0247-80542
Här kan du som medborgare och brukare lämna synpunkter och klagomål på kommunens verksamheter. Dina synpunkter skickas till ansvarig chef som kontaktar dig om du vill.
Hjälp oss att bli bättre
Sidan uppdaterad: