Hoppa till innehåll Hoppa till meny
Logo
Öppna sök Sök
Öppna sök Sök

Sidans innehåll

Felanmälan

Om du upptäcker allvarliga fel i kommunala fastigheter, på gator eller om gatubelysningen har slocknat, så kan du hjälpa till genom att anmäla det.

Utemiljö och fastigheter

Använd vår e-tjänst för att enkelt lämna synpunkter och göra felanmälan i vår utemiljö. Du kan bifoga en bild i e-tjänsten. Du kan också välja att få en bekräftelse på att ärendet har blivit registrerat.

Appen laddar du ner där appar finns. Appen heter "Felanmälan Leksands kommun".

Du kan enkelt göra en felanmälan av exempelvis hål i gatan, nedfallna träd, trasig gatubelysning, trasiga lekplatser, fulla papperskorgar och mycket annat via kommunens app. Du kan även bifoga ett foto på det du vill felanmäla som komplement till din anmälan. Du kan även använda telefonens GPS-funktion för att lätt ange platsen.

Din anmälan skickas sedan automatiskt till vårt ärendehanteringssystem för snabb hantering. Du kan välja att få återkoppling via e-post eller sms. På så sätt kan du följa ärendets gång från det att anmälan tagits emot till att den åtgärdats.

Felanmälan på utemiljön med kommunens mobilapp:

  • Välj område och kategori. Appen kan bara användas för ärenden som rör utomhusmiljöer
  • Beskriv kortfattat vad felet är eller vad din synpunkt gäller
  • Karta: Mobilen visar automatiskt din position på kartan. Om du inte befinner dig på platsen som din felanmälan eller synpunkt gäller, ange platsen på kartan eller i adressfältet
  • Bild: Ta ett foto med mobilen eller en tidigare tagen bild och bifoga, om du vill
  • Bekräftelse och återkoppling: Fyll i kontaktuppgifter, följ ett ärende och få besked när det har hanterats. Du kan också felanmäla anonymt

Vid allvarliga och akuta fel

Vid allvarliga och akuta fel i vår utemiljö eller vid fel på inbrott- och passagesystemet som uppstår i kommunens fastigheter under kontorstid kontaktar du Leksandsbostäder:

0247-805 00 (kontorstid)

Uppstår fel utanför kontorstid eller under helgdagar, ring Leksandsbostäders journummer hos SOS Alarm:

023-197 13 (övrig tid och helgdagar)

Övrig felanmälan

Vid akuta fel på det kommunala vatten- och avloppsnätet ska man ringa kundservice på Dala vatten och avfall AB, telefon 0247-44 100. Utanför kontorstid ringer man 023-133 08.

Dala energi har hand om underhållet för de flesta gatubelysningarna i Leksands kommun. Det finns dock vissa anläggningar som faller under Trafikverkets ansvar. Skulle det vara så att den lampa du rapporterar tillhör Trafikverket, kommer vi att vägleda dig till dem för vidare åtgärder.

Felanmälan, gatubelysning på Dala energis webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Dala vatten och avfall tog över ansvaret för återvinningsstationerna den 1 januari 2024. Även om alla stationerna töms med jämna mellanrum händer det ibland att behållarna blir överfulla innan det är dags för tömning. Du kan anmäla om tömning eller städning behövs via länken här nedanför eller ringa 0247-44 100.

Anmäl behov av tömning eller städning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lämna synpunkter och förslag

Du är välkommen att lämna synpunkter på våra verksamheter eller att skicka förslag direkt till politikerna.

Sidan uppdaterad: